- Εξελικτικές Διαταραχές Λόγου:
- Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (SLI)
- Ανωριμότητα ή Καθυστέρηση λόγου
- Πραγματολογικές Διαταραχές (λεξιλόγιο, αφήγηση, περιγραφή, διάλογος)
- Διαταραχές στη Γνωστική Ανάπτυξη (νοητική υστέρηση)
- Φωνολογικές και Αρθρωτικές Διαταραχές
- Νευρολογικές Διαταραχές Λόγου (Δυσαρθρία)
- Διαταραχές στη ροή της ομιλίας:
- Τραυλισμός
- Ταχυλαλία
- Διαταραχές άρθρωσης λόγω δυσπλασιών της στοματικής κοιλότητας ή προσώπου:
- Σχιστίες χείλους ή υπερώας
- Ρινολαλία
- Αρθρωτικές διαταραχές λόγω ανατομικής ανωμαλίας (προγναθισμός, χασμοδοντία κ.α.)
- Βαρηκοΐα – Κώφωση: Η μειωμένη ή χαμένη ακοή εμποδίζει την ομαλή ανάπτυξη/ εξέλιξη του λόγου.
- Διαταραχές του Αυτιστικού Φάσματος
- Διαταραχές φωνής (Δυσφωνία)
- Διαταραχές κατάποσης και μάσησης (Δυσφαγία)
Οι συνεδρίες λογοθεραπείας στην Ανάπτυξη Λόγου και Μάθησης είναι εξατομικευμένες. Στην προσχολική ηλικία, η θεραπεία γίνεται με τη βοήθεια εικόνων, παραμυθιών και παιχνιδιών. Κατά τη διάρκεια του αποκαταστασιακού προγράμματος, ο γονέας ενημερώνεται για την πρόοδο του παιδιού και λαμβάνει οδηγίες από τον υπεύθυνο θεραπευτή. Όταν χρειάζεται, παρακολουθεί και «εκπαιδεύεται», ώστε να μπορεί να βοηθήσει ο ίδιος το παιδί του στο σπίτι.
Πότε είναι απαραίτητη η λογοθεραπευτική εκτίμηση και παρέμβαση;
ΟΤΑΝ:
1. ΣΤΟ ΛΟΓΟ (γλωσσική κατανόηση - έκφραση):
- Δυσκολεύεται στην εξωλεκτική και λεκτική επικοινωνία
- Παρουσιάζει καθυστέρηση λόγου
- Δυσκολεύεται να κατανοήσει απλές και σύνθετες εντολές
- Παρουσιάζει φτωχό λεξιλόγιο
- Δυσκολεύεται να σχηματίσει προτάσεις
- Δυσκολεύεται να αφηγηθεί απλά γεγονότα
- Κάνει συντακτικά και γραμματικά λάθη
- Δεν καταφέρνει να εκφράσει τη σκέψη του
- Δυσκολεύεται να ξεκινήσει και να διατηρήσει μια συζήτηση
2. ΣΤΗΝ ΑΡΘΡΩΣΗ:
- Δυσκολεύεται να αρθρώσει σωστά κάποιους φθόγγους, π.χ. [σ], [ρ], [λ]
- Αντικαθιστά ή/και παραλείπει φθόγγους
- Παραλείπει ή/και αντιμεταθέτει συλλαβές σε πολυσύλλαβες λέξεις
3. ΣΤΗ ΡΟΗ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ:
- Επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις
- Επιμηκύνει φθόγγους (έ-έ-έλα)
- «Κολλάει» στο ξεκίνημα της φράσης